Objectives:
Descrierea proiectului:
Rezultatele proiectului:
Contractul de lucrări Nr. RSPSP/W3/01
„Reabilitarea drumului naţional M2 Chişinău-Soroca, sector km 5+733 - km 26+200”
- Antreprenor: Strabag AG (Austria)
- Inginer: Aecom Inocsa S.L.U. (Spania) în asociere cu SC Search Corporation SRL (România)
- Data semnării contractului: 06 februarie 2012
- Înştiinţarea de începere a lucrărilor: 05 martie 2012
- Durata de execuţie a lucrărilor = 18 luni+43 zile (extindere conform Instrucţiunii de Modificare Nr. 1 )
(+741 zile Perioada de Notificare a Defecţiunilor)
- Termenul de finalizare al lucrărilor: 17 octombrie 2013
- Timp utilizat = 592 zile = 100 %
- Valoarea de Contract Acceptată = EUR 9,260,904.05
- Valoarea achitată pînă în prezent = EUR 8,638,343.47 = 93,28 %
- Progresul fizic = 100 %
- Începutul Perioadei de Notificare a Defecţiunilor = 18 octombrie 2013
- Sfîrşitul Perioadei de Notificare a Defecțiunilor = 31 mai 2016 (în conformitate cu Sub-clauza 11.3)
- Lungimea sectorului reabilitat =20.47 km
Întîrzierile la executarea lucrărilor au fost cauzate de mobilizarea lentă a Antreprenorului în primul an de execuţie al lucrărilor.
În urma investigațiilor efectuate pe şantier, Antreprenorul a propus mai multe soluţii pentru a mări capacitatea portantă a sistemului rutier. În urma examinării soluțiilor propuse de Antreprenor a fost luată decizia ca lucrările suplimentare să nu depăşească valoarea celor 10% cheltuieli neprevăzute incluse în costul contractului. Ulterior, fără coordonarea cu Beneficiarul, Antreprenorul a executat lucrări de frezare şi aşternere a stratului de egalizare, care au depăşit considerabil cantităţile acceptate în contract. Inginerul a depus Instrucţiunea de Modificare nr. 1, inclusiv cantităţile de lucrări necoordonate cu Beneficiarul, estimând lucrărilor adiționale în valoare de EUR 1,762,771.19.
Lucrările au fost finalizate substanţial la data de 18 octombrie 2013 şi recepţionate de către Beneficiar în data de 20 noiembrie 2013. Dat fiind un număr mare de defecte, Beneficiarul a solicitat extinderea Perioadei de Notificare a Defecțiunilor (PND) în scopul asigurării remedierii defectelor existente şi a celor care ar putea să apară după perioada de iarnă. Ulterior, Inginerul a notificat Beneficiarul privind extinderea PND, pînă la data 31 octombrie 2015. Deoarece aceste defectele nu au fost complet remediate pînă la data limită, PND a fost extinsă pînă în data de 31 mai 2016.
În data de 03 martie 2016, Antreprenorul a transmis Beneficiarului o Notificare asupra intentării procedurii arbitrale. Respectiv, reprezentantul Antreprenorului, compania CMS Hasche Sigle (Munchen, Germania) a informat ASD că aceasta a desemnat un arbitru și solicită ca ASD, la rîndul său, să desemneze unul în termen de 30 zile. De asemenea, Antreprenorul dă o interpretare extensivă clauzei compromisorii, menționînd că, valoarea pretențiilor înaintate este de EUR 3,969,197.63, în care se include:
- plata pentru lucrările executate până la data 18 octombrie 2013 = EUR 2,503,105.33
- plata pentru efectuarea testelor suplimentare = EUR 38,011.60
- dobînda pentru plăți întârziate = EUR 24,959.70
- lucrări de remediere (în Perioada de Notificare a Defecțiunilor) = EUR 268,433.83
- rambursarea sumelor reținute = EUR 231,522.60
- costuri suplimentare pentru extinderea Perioadei de Notificare a Defecțiunilor = EUR 903,164.58
Totodată, Antreprenorul invoca faptul că cheltuielile arbitrale trebuie să fie suportate de către ASD.
În vederea finanțării serviciilor de reprezentare juridică în fața tribunalului arbitral, în data de 25 martie 2016, ASD a transmis BEI termenii de referință pentru finanțarea acestui contract de servicii, în valoare de pînă la EUR 100,000.00 din soldul disponibil în valoare de EUR 262,236.66, din Creditul FIN Serapis N 2006-0485.
La data de 06 ianuarie 2017, a fost semnat Contractul privind prestarea serviciilor de reprezentare juridică în instanței de arbitraj, în baza regulilor UNCITRAL, pe dosarul Strabag A.G. vs. Î.S. ”Administrația de Stat a Drumurilor”, cu compania Aceris Law SARL.
La data de 22 iunie 2018 a fost emisă de către Tribunalul din Haga, Hotărârea definitivă pe dosarul No. 2013-19, prin care s-a decis că ASD va achita companiei Strabag A.G., o sumă în valoare de 6 334 266,45 EUR, dintre care:
- 3, 622,989.79 Euro - revendicările companiei;
- 1, 562,822.13 Euro – costurile de finanțare aferentă perioade de întârziere, calculate lunar din suma neplătită;
- 79, 499.53 Euro - costurile de arbitraj suportate de Strabag;
- 1, 028,955 Euro - 75% din costul reprezentanților legali a companiei.
Ce ține de revendicările înaintate de ASD, acestea au fost respinse în totalitate.
Contract RSPSP/W4/01, R1 Chișinău - Ungheni - Sculeni, km 6+446 - km 24+050 semnat la data de 24 martie 2014 între Euro-Asian Construction Corporation EVRASCON JSC (Azerbaijan) și ASD. Valoarea totală a contractului este 23 111 340.27 EURO. Progresul fizic de lucrări este de 81.39%.
Contract RSPSP/W4/02, R1 Chișinău - Ungheni - Sculeni, km 24+050 - km 68+250 semnat la 24 martie 2014 între OHL ZS a.s (Czech Republic) ți ASD. Valoarea totală a contractului este 27 088 492.81 EURO. Progresul fizic de lucrări este de 99.39%.
Identificatorul CRIS:
Activity is Off Budget