Informații de finanțare
(EUR)
Total Angajamente Actuale:
933 619,64
EUR
Total Actual Disbursements:
0
EUR
Delivery rate:
Additional info
Activitate creată de:
International Organization for Migration
AMP
Activitate creată la:
07/08/2023
Activitate actualizată ultima dată de:
Aurel
Jucov
Activity updated on:
05/09/2023
Created in workspace:
Data entry WS -
Team
Computation:
Yes
Identificare
Denumirea proiectului:
Reducerea vulnerabilităților la nivel comunitar la TiP în Moldova
AMP ID:
87211712829
Status:
În desfășurare
Objectives:
Obiectivul 1. Îmbunătățirea capacităților de prevenire ale actorilor locali din comunitățile vulnerabile.
Obiectivul 2. Creșterea participării VoTs în procedurile judiciare.
Descrierea proiectului:
Accesul la informații actualizate, verificate și relevante în situații de criză este un drept al omului și ar putea fi considerat un serviciu care salvează vieți. În timp ce bazarea pe platformele digitale de comunicare și informare a însemnat că informațiile sunt mai accesibile ca niciodată - chiar la îndemâna majorității - unele grupuri sunt lăsate pe dinafară. Asistenții sociali locali sunt cei care au sarcina de a identifica, asista și îndruma către servicii specializate potențialii VTP, de unde și nevoia tot mai mare de supraspecializare în prevenirea și combaterea fenomenului TiP la nivel local. Agenția Națională pentru Asistență Socială (ANAS) a Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MLSP) a dezvoltat o platformă de e-learning (anterior cu sprijinul OIM) pentru asistenții sociali locali a căror prezență la cursurile de formare și perfecționare specializate la nivel central reprezintă o provocare. Platforma de învățare online este principalul instrument de pregătire a experților locali de astăzi în abordarea amenințărilor actuale ale TiP, în special a celor ridicate de războiul existent alături.
Unul dintre cele mai mari grupuri de risc este reprezentat de membrii comunității de etnie romă, deoarece rapoartele recente arată că nivelul ridicat de analfabetism (în special în rândul femeilor și al fetelor), inclusiv analfabetismul digital, și nivelul scăzut de încredere în ceilalți (persoane din afara comunității lor închise) îngreunează relaționarea și comunicarea eficientă cu aceștia. Informarea este un instrument esențial pentru toți migranții, în special informațiile privind rutele și practicile de migrație sigure, riscurile aferente (de exemplu, traficul de persoane), cazarea fără prejudicii, oportunitățile de angajare etice, accesul la sistemul de învățământ, precum și integrarea și coeziunea socială. Materialele tradiționale de sensibilizare scrise/text nu sunt adecvate în acest caz, fiind necesară o programare flexibilă, adaptabilă și inovatoare a comunicării pentru a se asigura că acest grup nu rămâne fără informații din cauza lipsei de acces la instrumente digitale, la internet sau într-o limbă sau format pe care îl poate înțelege.
În Moldova există organizații puternice și active ale romilor care au reușit să acopere acest decalaj până în prezent. Mai mult, autoritățile încearcă să abordeze acest decalaj prin intermediul Planului național de acțiuni privind minoritatea romă 2022-2025, precum și prin crearea și recrutarea vectorilor comunității rome care acționează ca mediatori comunitari (MC) la nivel local, sub supravegherea Agenției Naționale pentru Relații Interetnice. Dar nevoia pare să depășească mandatul și resursele disponibile ale acestor entități și este nevoie de mai mult sprijin din partea întregului răspuns umanitar pentru a asigura o comunicare și un angajament mai eficient cu comunitatea romă, și anume concentrându-se pe CAR-uri și comunitățile în care sunt cazați romi din Ucraina, precum și pe localitățile cu cazuri anterioare de romi care se angajează în cerșetorie și alte tipuri de activități care expun persoanele vulnerabile la riscul de exploatare și trafic (de exemplu, Nistoreni, Călărași).
La nivel regional, în ceea ce privește traficul de persoane, Moldova este una dintre principalele țări de origine a victimelor traficului de persoane, deși există un consens general asupra faptului că identificarea este dificilă, în special din cauza dublei cetățenii (română/moldovenească) a majorității moldovenilor și a aspectului transfrontalier al unor cazuri de trafic. Pornind de la atelierul organizat de OIM Moldova în România (București) în octombrie 2019, în cadrul proiectului finanțat de INL "Consolidarea răspunsului Guvernului la combaterea traficului și îmbunătățirea protecției victimelor traficului și a martorilor în Republica Moldova", OIM va continua să încurajeze și să reînnoiască colaborarea fructuoasă între actorii de investigare și urmărire penală din Moldova și România, precum și din țările de destinație, prin consolidarea capacităților actorilor de investigare și urmărire penală și crearea/îmbunătățirea parteneriatelor cu actorii publici și privați naționali și internaționali. Scopul principal al atelierului din 2019 a fost de a consolida răspunsul agențiilor poliției de frontieră participante în domeniul exploatării cetățenilor moldoveni cu pașapoarte românești în contextul Mecanismelor transnaționale de referire și identificare a victimelor traficului de persoane. Scopul specific al atelierului de o zi a fost încercarea de a construi un răspuns coordonat în identificarea cetățenilor moldoveni cu pașapoarte românești în rândul românilor traficați în cinci țări ale UE în vederea asistenței ulterioare a acestora, precum și schimbul de experiență al țărilor participante, inclusiv pe baza unor cazuri specifice, cartografierea problemelor întâmpinate, provocărilor și priorităților în cadrul investigării TiP și a infracțiunilor conexe, în conformitate cu obiectivul principal.
Cu toate acestea, disparitatea dintre numărul de VTT identificate de către organele de drept (357 în 2021) și numărul de victime asistate de către adăposturile specializate de stat (77 în 2021) arată că victimele nu beneficiază de o informare și un sprijin adecvat în înțelegerea drepturilor lor (asistență specializată, asistență juridică gratuită) și a potențialelor beneficii ale colaborării cu organele de drept în obținerea unui rezultat judiciar pozitiv. În consecință, numărul redus de victime care participă la procedurile judiciare conduce la un număr redus de sentințe cu condamnări (105 sentințe împotriva a 139 de inculpați) și de daune compensatorii. În 2021, aproape jumătate din cauzele TiP (87) au fost închise de instanță, majoritatea fiind afectate și de lipsa părților vătămate și/sau a martorilor dispuși să colaboreze cu organele de anchetă și de urmărire penală.
Rezultatele proiectului:
OIM își propune să se concentreze asupra conștientizării și prevenirii TiP în rândul populației rome. Având în vedere barierele socio-economice și culturale unice, normele și atitudinile sociale, precum și prevalența economiilor informale în rândul grupurilor de romi, aceștia nu au beneficiat de acces egal la aceleași drepturi și servicii oferite celorlalți cetățeni moldoveni. Acest lucru include, de asemenea, accesul la informații, recomandări, servicii de asistență directă pentru (potențialii) VTB din rândul acestora.
OIM își propune să se bazeze pe activitatea de succes pe termen lung acoperită cu sprijinul generos al Biroului pentru afaceri internaționale în domeniul narcoticelor și al aplicării legii (INL) în cadrul pilonului de urmărire penală, prin crearea unei punți între abordările și capacitățile organizaționale actuale și necesitățile de protecție a victimelor de-a lungul ciclului de investigație-punere în judecată-judecată. Mai exact, aceasta se referă la aplicarea noului regim special de confiscare în cazurile de trafic de persoane, bazându-se pe capacitățile existente și pe formarea prealabilă oferită procurorilor PCCOCS și anchetatorilor CCTP, în vederea consolidării colaborării centrate pe victimă între actorii din domeniul justiției, precum și a asigurării unor servicii complete pentru victime și presupuse victime. Acest lucru va fi realizat în cooperare cu coordonatorii pentru protecția victimelor (VPC) încorporați în adăposturile de stat pentru victimele de trafic de persoane.
Identificatorul CRIS:
Identificatorul IATI:
Buget
Activity is Off Budget
Planificare
Data efectivă de începere:
01/04/2023
Data planificată de finalizare:
31/03/2026
Data efectivă de finalizare:
31/03/2026
References
Localizare
Nivelul de implementare :
Național
Locația implementării:
Țară
Programe
Stratega naţională de dezvoltare „Moldova Europeană 2030”
Documentul de programare al donatorului
[External assistance programmes]
%
Sectoare
Primary Sector
DAC 5 Sector Code
-
150 - GOVERNMENT AND CIVIL SOCIETY
(100)
%
M&E
Activity Performance:
No data present for
Activity-Performance chart
Costul proiectului
Cost
933 619,64
EUR
Data semnării
31/03/2023
Finanțare
Angajamente Actuale
Actual
31/03/2023
933 619,64 EUR
Subtotal Actual Commitments:
933 619,64 EUR
Undisbursed Balance:
933 619,64 EUR
Total Angajamente Actuale:
933 619,64 EUR
Undisbursed Balance:
933 619,64 EUR
Documente asociate
Accord -
Acord SUA-MD.pdf
Data semnării:
8/8/2023
Contract -
SSJTIP23GR0012.pdf
Data semnării:
8/8/2023
Project Document -
Project document PX.04.24.pdf
Data semnării:
8/7/2023
Organizații implicate
Organizația finanțatoare
Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii
Organizația executoare
Organizația Internațională pentru Migrație
Organizația implementatoare
Organizația Internațională pentru Migrație
Organizația beneficiară
Centrul pentru Combaterea Traficului de Persoane
Ministerul Muncii și Protecției Sociale
Agenția Națională Asistență Socială
Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale
Informații de contact
GPI